15 februari 2022 – 28 augusti 2022
Svenska Baletten, Les Ballets Suédois, var bara verksamma under fem år (1920 – 1925). Trots det kom de att bli världens tredje största privatägda balettensemble. De dansade modernt, levde modernt men framför allt kommunicerade de modernt. Även om de inte visste det då. För precis som deras avantgardistiska föreställningar var också reklamen full av färg, form och rörelse. Så hur viktig var egentligen reklamen för Svenska Balettens framgång? Och var kommunikationsstrategin egentligen så genomtänkt, ny och unik? Vad kan vi lära oss av den idag – hundra år senare?
Satellitutställningen ”Om du inte gillar reklam kan du dra åt helvete” är ett samarbete mellan Dansmuseet och kommunikationsbyrån Futurniture. Utställningen handlar om Svenska Balettens kommunikation och reklam under fem år. Vi vill att besökarna själva ska få ta del av kommunikationen som gjordes och även se den med de kommunikativa begrepp och verktyg vi har idag.