- Detta evenemang har redan ägt rum.
OM DU INTE GILLAR REKLAM KAN DU DRA ÅT HELVETE
15 feb 2022 – 28 aug 2022
Förköp biljett här
Dansmuseet visar delar av Svenska Balettens historiska reklamarkiv i utställningen OM DU INTE GILLAR REKLAM KAN DU DRA ÅT HELVETE. Med banbrytande och offensiva kommunikationsstrategier gjorde grundaren Rolf de Maré Svenska Baletten världsberömd. Nu analyseras reklamen ur ett nutida kommunikationsperspektiv.
Rolf de Maré betalade jättelika summor ur egen ficka för reklam och marknadsföring till alla balettuppsättningar. Affischer, flygblad och programtidningar ritades av nu världsberömda konstnärer som Francis Picabia, Giorgio de Chirico, Marie Vassilieff, Tsuguharu Foujita, Fernand Léger och många fler. De provocerade för att få uppmärksamhet och använde alla tillgängliga konstnärliga medel för att nå ut. Svenska Baletten var lika moderna i sin kommunikation som i sina balettföreställningar och arbetade aktivt med påverkare och ambassadörer för sin sak. Dåtidens premiärlejon som skvallrade på Paris kaféer kan jämföras med vår tids influencers i sociala medier.
Rolf de Maré och hans partner dansaren Jean Börlin var proffsminglare och skickliga på att sprida ryktet om sin balett. Till det bidrog skandalvärdet i föreställningarnas teman men också kompanimedlemmarnas privatliv. Kärleksrelationen mellan Rolf och Jean blev snabbt föremål för skandalpressens intresse och påhopp.
Svenska Baletten, Les Ballets Suédois, var bara verksamma under fem år (1920 – 1925) men hann framföra sina baletter nästan 2 800 gånger i 146 städer i 14 länder. De var under sin tid en av världens främsta privatägda balettensembler. De dansade modernt, levde modernt och framför allt kommunicerade de modernt. Även om de inte visste det då. Precis som deras avantgardistiska föreställningar var också reklamen full av färg, form och rörelse. Med banbrytande och offensiva kommunikationsstrategier gjorde Rolf de Maré sitt danskompani Svenska Baletten världsberömt.
Men hur avgörande var egentligen reklamen för Svenska Balettens framgång? Deras kommunikationsstrategi var både genomtänkt, ny och unik. Var reklamen rentav anledningen till deras succé? Och vad kan vi lära oss av den idag – hundra år senare?
Formgivningen är en lekfull installation i Svenska Balettens anda – med färg, form, ljud och rörelse. Här finns originalaffischer av bland andra Francis Picabia, Per Krohg, Paul Colin och Gerda Wegener. Den allra största är hela 240×180 cm och föreställer Jenny Hasselquist ritad av Théophile Steinlen. Förutom affischer kan du ta del av annat grafiskt material som programtidningar, annonsoriginal och flygblad.
Utställningstiteln anspelar på ett citat av konstnären Francis Picabia till scenografin för baletten Relâche (1924): “Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete”.
Produktion och idé är ett samarbete mellan Dansmuseet och kommunikationsbyrån Futurniture som har lång erfarenhet av reklam, design och kommunikation inom bland annat kultursektorn.