Rolf de Maré – konstsamlare, balettledare, museiskapare
Dansmuseets grundare Rolf de Maré (1888–1964) hade hela världen som arbetsfält och är en av 1900-talets viktigaste svenska kulturpersonligheter. Han föddes in i en av Sveriges mest förmögna familjer och kunde på så vis förverkliga alla sina intressen och visioner.
Rolf var barnbarn till Wilhelmina von Hallwyl (1844–1930), skaparen av Hallwylska museet i Stockholm, och hennes samlarintresse gick i arv till honom. I stället för en tillbakalutad överklasstillvaro valde Rolf ett spännande liv i den moderna konsten. Genom konstnären Nils Dardel (1888–1943) utvecklades han som konstkännare och blev så småningom en betydande samlare av modern konst i allmänhet och kubism i synnerhet.
Verk av Picasso, Braque, Léger, liksom naturligtvis av vännen Dardel, fann vägen från Paris till hans herrgård Hildesborg i Skåne. Många av dessa verk finns i dag på Moderna Museet i Stockholm.
Svenska Baletten / Ballets Suédois
Tillsammans med sin partner Jean Börlin (1893–1930) skapade Rolf Svenska Baletten – Ballets Suédois – i Paris 1920–1925. Nu blev Rolf en förkämpe för modernismen inom scenkonsten. Svenska Baletten stod i centrum för det nya som hände inom konsten. En rad av samtidens största namn bland bildkonstnärer, kompositörer och författare – de flesta ur Dardels vänkrets – lockades till Rolf de Marés balett för dess öppna attityd och frihet från konventioner. På sin teater i Paris, Théâtre des Champs-Elysées, lanserade han också den unga Josephine Baker som blev en av fransk scenkonsts största stjärnor.
Monsieur Rolf, som Josephine Baker kallade honom, blev en omtalad kulturpersonlighet även i Frankrike. I hans hem syntes den internationella societeten och den kosmopolitiska konstnärskrets som var med om att skapa legenden kring 1920-talets Paris. Som homosexuell gick det också bättre att leva i det frigjorda Paris än i Sverige, där han utsattes för en förtalskampanj i skandalpressen.
Världens första museum för enbart dans
I Paris öppnade han 1933 världens första museum och forskningsinstitut ägnat enbart åt dansen, Les Archives Internationales de la Danse (AID). Det var Jean Börlins plötsliga bortgång i slutet av 1930 som blev den första impulsen till Rolfs dansarkiv och museum i Paris. Men slutresultatet blev mer än en hyllning till Börlin och Svenska Baletten; det blev en dansens egen minnesbank som han inrättade i ett särskilt hus i Passy-kvarteren.
AID kom genom åren att samla in material från hela världen om dans i alla former – sceniska, sociala och etnografiska. AID organiserade utställningar, filmvisningar och lecture-demonstrations och fungerade som ett centralt institut för dansforskning. Rolf de Maré var mån om att AID skulle vara en rent vetenskaplig institution. Han ville stärka dansens roll och status i samhället, han strävade efter att ge dansen ett högre anseende och höja den till samma nivå som de andra sköna konsterna.
Under 1930-talet reste de Maré världen runt som ambassadör för dansen och som forskningsresande, det vill säga när han inte vistades på sin kaffefarm i Kenya. I slutet av 1940-talet stängde han sitt dansarkiv i Paris vilket fick en fortsättning i Dansmuseet i Stockholm som han öppnade portarna till 1953. Kritikern och impressarion Bengt Häger (1916–2011) hade varit Rolfs närmaste medarbetare sedan några år tillbaka och blev museets förste chef.
Alltid före sin tid, alltid på språng mot det nya. Kosmopoliten och globetrottern Rolf de Maré avled hastigt på besök hos en släkting i Barcelona 1964, strax före sin 76-årsdag. Rolf de Marés namn är känt för många, men aldrig tidigare hade hans livsöde skildrats förrän Erik Näslunds stora biografi publicerades 2008. Där presenterades Rolf de Maré för första gången i helfigur, i alla sina roller, som konstsamlare, balettledare, museiskapare, dansambassadör, men också som öppet homosexuell. Bakom verket, som också rymmer en viktig del av 1900-talets gayhistoria, ligger många år av forskning.
Boken Rolf de Maré – konstsamlare, balettledare, museiskapare finns att köpa i Dansmuseets butik. 2009 publicerades den även på franska och engelska.