Svart på vitt är årets tema på Arkivens dag den 14 november. I år får ni digitalt följa med in i Dansmuseets arkiv när vi lyfter fram dansarna Carina Ari och Jenny Hasselquist.
Dansmuseet firar 100-årsjubileet av danskompaniet Svenska Baletten i Paris med utställningen ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925. Under Arkivens dag visar och berättar Dansmuseet om fotografier ur samlingarna Svenska Baletten, Jenny Hasselquist och Carina Ari.
I år blir Arkivens dag digital på Dansmuseets Instagram i Instagram Stories, 14 november klockan 14. Under eftermiddagen lägger vi även ut en länk på Dansmuseets Facebook samt här: dansmuseet.se/arkivensdag2020.
När: 14 november klockan 14.
Läs mer: Dansmuseets arkiv.
Läs mer: Arkivens dag.
Kontaktperson: Eliza Carlsson, eliza.carlsson@dansmuseet.se
Inlägg från Instagram på Arkivens dag 14 november
I dag är det Arkivens dag! Dansmuseet öppnar upp delar av sitt arkiv digitalt i Instagram Stories genom att lyfta fram dansarna Jenny Hasselquist (1894–1978) och Carina Ari (1897–1970). De var båda stjärnor i Svenska Baletten i Paris, men lärde kände varandra innan.
Första gången Svenska Baletten-projektet nämns i skrift är i ett brev som koreografen Jean Börlin skriver under en resa i Nordafrika den 4 februari 1920. Mottagare är Jenny Hasselquist, den starkast lysande stjärnan på den svenska danshimlen. Jean och hans partner Rolf de Maré vill nog försäkra sig om att få med Hasselquist i kompaniet innan de går vidare med sina planer. Hon skulle bli en garant för den konstnärliga nivån och ett dragplåster i Paris. Hasselquist känner sitt värde och ställer lönekrav därefter. Hennes gage blir mer än dubbelt så högt som den som får näst mest. Jean och Rolf accepterar hennes krav.
Det skrivs ständigt om Hasselquist i svenska tidningar. Hon har en filmkarriär sedan flera år och har dansat solo i London, där hon jämfördes med Anna Pavlova. Carina Ari är en annan dansare som lämnat Stockholmsoperan för att pröva sina vingar. Samtidigt som hon engageras av Svenska Baletten anlitas hon också för att göra ett stort dansparti i Mauritz Stillers film Erotikon.
I ett brev uttrycker Ari sin glädje över att Hasselquist har tackat ja. Hon bifogar också några satiriska klipp från dagspressen om den pågående värvningen.
Till en början står Jean och dansarna nära varandra. Jean är mycket omtyckt bland dansarna – snäll, fantasifull och pedagogisk. Men han har också divalater, som gör att det så småningom ska skära sig mellan honom och de andra stjärnorna i truppen, först Jenny Hasselquist och senare Carina Ari.
I utställningen ”Om ni inte gillar det kan ni dra åt helvete” – Ballets Suédois 1920–1925 finns ett rikt material, bland annat från Jenny Hasselquists och Carina Aris samlingar.” Titta in på Instagram Stories där vi snart delar ett urval fotografier på Jenny Hasselquist och Carina Ari ur våra samlingar.
I Dansmuseets arkiv har vi bland annat samlingar efter dansarna Carina Ari och Jenny Hasselquist. Arkiven hjälper oss att, genom olika källor, kunna berätta något om exempelvis Hasselquists liv i film- och dansbranschen. Utifrån en brevväxling – som vi nämnde ovan – kan vi se att hon var en tuff löneförhandlare.
I Aris samling ingår cirka 3 000 fotografier och i Hasselquists cirka 1 000. Här kan man hitta tjusiga studioporträtt och uttrycksfulla dansbilder men också en mängd privata bilder från träningar, fester och semestrar. I Hasselquists samling finns dessutom bilder från hennes filmkarriär och arbetet med den egna balettskolan. Vid digitaliseringen av fotosamlingarna har Dansmuseet haft hjälp av Stiftelsen föremålsvård i Kiruna.
Utöver denna bildskatt består de två dansarnas arkiv också av koreografiska anteckningar, pressklipp, anställningskontrakt, anteckningsböcker och andra personliga dokument. Det är fritt fram för forskare, studenter och besökare att boka in besök i Dansmuseets arkiv.
På Dansmuseets Instagram Stories delar fler bilder från Jenny Hasselquist och Carina Ari.